Ο κίνδυνος των chain-letters

Πρόσφατα, ένας πολύ καλός μου φίλος, μου προώθησε εν αγνοία του ένα email που μιλούσε για ένα γρήγορο τρόπο πλουτισμού. (!) Πριν λίγους μήνες είχα λάβει ένα παρόμοιο (φιλανθρωπικού τύπου αυτή τη φορά) από μια φίλη μου… για να μην τα πολυλογώ ήταν η πέμπτη φορά που μου έστελνε κάποιος/α ένα τέτοιο email και έτσι αποφάσισα να λάβω δράση συντάσσοντας ένα σχετικό οδηγό με το σκεπτικό πρωτίστως να προειδοποιήσω και να ενημερώσω τους συνανθρώπους μου (όλους εσάς) και κατ’ επέκταση να προφυλάξω και τον εαυτό μου.

Τ ι είναι όμως ένα chain letter ; (απλός ορισμός)

Είναι ένα email που προώθησε κάποιος φίλος μας προς πάρα πολλούς παραλήπτες, ανάμεσά τους και σε εμάς. Μέσα σε αυτό, εκτός από ενδεχομένως μερικές δεκάδες διευθύνσεις email που θα έχουν ξεμείνει από προηγούμενες προωθήσεις επί προωθήσεων, θα βρούμε στο κυρίως θέμα και μια ιστορία, ένα σενάριο που ως γενικό σκοπό θα έχει να μας παρακινήσει να προωθήσουμε το email με τη σειρά μας σε όσο το δυνατόν περισσότερους φίλους μας. Σπεύδω να τονίσω, πριν επεκταθώ σε επεξηγήσεις, ότι όσοι από εσάς έχετε λάβει κάποια στιγμή στο παρελθόν ένα email σαν αυτό που θα σας περιγράψω, θα πρέπει να λάβετε άμεσα δράση συντάσσοντας ένα νέο email προς όλους τους φίλους σας που συμπεριελήφθησαν στο chain letter μαζί σας, παρακαλώντας τους να μην προωθήσουν το email, δηλαδή να μη συμβάλουν με τη σειρά τους στη διάδοσή του. Αν το προωθήσατε και οι ίδιοι τότε, όπως προφανώς κατανοείτε, η δουλειά που έχετε να κάνετε είναι πολλαπλάσια!  Και πιθανότατα να μην καταφέρετε να σταματήσετε τη διάδοση των προσωπικών σας δεδομένων στο internet, οφείλετε όμως να κάνετε μια προσπάθεια, με το σωστό τρόπο όμως! Και αυτός είναι στο νέο email που θα συντάξετε (αφού ολοκληρώσετε όσα έχετε να τους πείτε) να θέσετε τις email διευθύνσεις των φίλων σας παραληπτών ό χι στο πεδίο ‘ T o ’ ή ‘ C C ’ αλλά στο πεδίο ‘ B CC ’ (ιδιαίτερη κοινοποίηση) για να μη γίνονται ορατές σε μεθεπόμενες προωθήσεις… Το πως και το γιατί είναι αυτά που επεξηγώ διεξοδικά στο παρόντα οδηγό.

Θα πρέπει επίσης να ξέρετε ότι, στην περίπτωση που καθυστερήσατε να δράσετε, έχετε ήδη εκθέσει το email σας και το email φίλων σας σε αρκετούς κακόβουλους χρήστες οι οποίοι μπορούν 1. απλά να περιοριστούν στο να σας στέλνουν πληθώρα ‘άχρηστων’ διαφημιστικών ηλεκτρονικών φυλλαδίων (spam) ή 2. ακόμα χειρότερα να προτιμήσουν να εξαντλήσουν τις δυνατότητες που τους παρέχει η σύγχρονη τεχνολογία προς όφελός τους και φυσικά εις βάρος σας. Ο αρχικός συντάκτης ενός chain-letter αποσκοπεί στο δεύτερο (στο οποίο θα επεκταθώ στη συνέχεια) ενώ το πρώτο είναι συνήθως απόρροια της καπηλικής χρήσης των πληροφοριών από ενδιάμεσους (τυχάρπαστους) κακόβουλους παραλήπτες. Για όσους τρέφουν ενδόμυχα την τάση και τη διάθεση να αποκτήσουν τις σχετικές γνώσεις, για να μάθουν να αξιοποιούν τα στοιχεία που τους προσφέρονται απλόχερα μέσω ενός chain letter, το μόνο που χρειάζονται είναι …χρόνος! Πραγματικά, οι γνώσεις που απαιτούνται είναι λίγες, το ίδιο και ο εξοπλισμός, ενώ οι πηγές πολλές και παντού σκόρπιες στο ιντερνετ!

Επίσης, όπως πιθανότατα ήδη γνωρίζετε, η σύγχρονη τεχνολογία των υπολογιστών και η διάδοση των πληροφοριών στο διαδίκτυο δεν αναγνωρίζουν σύνορα και περιορισμούς! Το ίδιο λοιπόν θα κάνουν και τα προσωπικά σας δεδομένα αν δεν λάβετε άμεση δράση! Μάλιστα ακόμα και στην περίπτωση που το email σας δε φέρει τα προσωπικά σας στοιχεία (πχ. στην υπογραφή του) θα πρέπει να ξέρετε ότι είναι δυνατόν να συσχετιστεί μια email διεύθυνση μαζί τους.

Στην επόμενη σελίδα ακολουθεί η απάντησή μου προς όλους όσους ενεπλάκησαν μαζί μου στο chain letter που μου προώθησε ο φίλος μου και μέσα σε αυτό θα βρείτε και τις σχετικές επεξηγήσεις. Σίγουρα όλοι όσοι έχετε διαβάσει ως εδώ θα έχετε ήδη σχηματίσει αρκετές απορίες σχετικά με τα ‘περίεργα’ αυτά email…

Παρακάτω λοιπόν, διαβάζοντας το ανταπαντιτικό μου κείμενο θα σας λυθούν απορίες όπως :

· Ποιος είναι ο σκοπός του συντάκτη ενός chain-letter;

· Γιατί ονομάστηκε chain letter;

· Τι είναι η m ailing list;

· Τι γράφει το σενάριο αυτών των emails και πως πείθεται ο κόσμος;

· Τι τις θέλουν τις mailing lists;

· Τι είναι spam (spamming);

· Πως θα μάθουν οι διαφημιστές, αν το email στο οποίο στέλνουν έχει από πίσω του έναν πραγματικό χρήστη / καταναλωτή;

· Γιατί όμως ψάχνουμε για έγκυρα emails;

· Αφού είναι έτσι πως θα μπορέσω να ξεφορτωθώ τα spam;

· Είναι δυνατόν η διεύθυνση του αποστολέα / διαφημιζόμενου να μην είναι αληθινή; Πως γίνεται αυτό;

· Αν βρω το πρώτο email, δε θα βρω και το συντάκτη του chain letter;

· Πως μπορεί κάποιος να βρει τα email μας;

· Τι είναι « ζόμπι » υπολογιστής και γιατί λέγεται έτσι;

· Πως είναι σίγουροι οι συντάκτες των chain-letters ότι θα λάβουν κάποια στιγμή τη λίστα με τα πολυπόθητα mailing lists;!

· Τι είναι εβδόμου βαθμού φίλος φίλου; Τι ακριβώς λέει η θεωρία;

· Πόσα emails εκτέθηκαν από το “try it out” ;! Τι ζημιά συνέβη;

· Η AOL και η INTEL ή άλλες εταιρίες μπορούν να ανακαλύψουν πόσα emails προωθούνται;

· Πως μπορώ να προστατευθώ από τα chain-letters;

«Φίλοι μου καλημέρα! Οι περισσότεροι από εσάς δε με γνωρίζετε όπως ούτε κι εγώ γνωρίζω τους περισσότερους από εσάς. Η διεύθυνση του email σας έτυχε να πέσει στα χέρια μου με αφορμή ένα email με τίτλο : «Try it out!» το οποίο εν συντομία να σας πω ότι έγραφε για έναν γρήγορο τρόπο πλουτισμού. Αν δε θυμάστε ποιο είναι σας το παραθέτω στο τέλος αυτού του email. Μου το έστειλε ένας φίλος, του οποίου του το έστειλε ένας άλλος φίλος του και ου το κάθ’ εξής. Συνεπώς οι περισσότεροι από εσάς μπορεί μεν να μη με γνωρίζετε αλλά σίγουρα είμαστε εμμέσως γνωστοί, μέσω κάποιων «τρίτων».

Τι κάνατε (ορισμένοι από εσάς) και θέσατε άθελά σας σε κίνδυνο τόσο τους γνωστούς σας όσο και εμάς τους υπόλοιπους;

Eίτε πιστεύοντας αυτά που γράφει το email «Try it out!» είτε θεωρώντας το ένα καλό αστείο, αποφασίσατε να προωθήσετε το email αυτό σε φίλους και γνωστούς σας, σε κάθε περίπτωση πάντως, πιστεύοντας ότι δε θα είχε κάποιες αρνητικές επιπτώσεις. Έτσι μετά από αρκετές προωθήσεις από φίλο σε φίλο, το email αυτό έπεσε και στα χέρια μου. Σπεύδω να τονίσω λοιπόν, πριν αναφέρω οτιδήποτε άλλο πως όπως αυτό το email έπεσε στα χέρια μου έτσι έπεσε και στα χέρια άλλων (εκατοντάδων ανθρώπων) εκ των οποίων κάποιοι από αυτούς ενδεχομένως να μην έχουν και τις πιο αγνές προθέσεις. Στατιστικά καθαρά αν το εξετάσουμε, ενδεχομένως μέσα σε αυτούς κάποιοι να θελήσουν να εκμεταλλευτούν το «θησαυρό» που τους ήρθε ‘εξ’ ουρανού’!

Ποιος είναι ο «θησαυρός»; Είναι μια λίστα με πολλά (έγκυρα) emails. Δε θα σας πω με ποιον τρόπο, μπορεί να αξιοποιήσει κάποιος αυτό τον «θησαυρό» γιατί ενδεχομένως κάποιοι από εσάς στους οποίους απευθύνομαι να προσπαθήσουν να το εκμεταλλευτούν εις βάρος των υπολοίπων. Εγώ φυσικά δεν έχω διάθεση να το εκμεταλλευτώ αντιθέτως είμαι εδώ για να σας εξηγήσω πως λειτουργεί η απάτη της οποίας πέσατε θύματα. Και όχι μόνο πέσατε θύματα αλλά άθελά σας κάνατε θύματα και τους φίλους σας και κατά προέκταση κι εμένα. Αυτό το τελευταίο είναι και η σημαντικότερη αφορμή που με έκανε να συντάξω αυτό εδώ το email, ώστε ενημερώνοντας όλους εσάς, να διαφυλάξω έμμεσα και τον εαυτό μου από μελλοντικά chain letters. Γι’ αυτό, και επειδή έχει παραγίνει το κακό ειδικά εδώ στην Ελλάδα που ο κόσμος είναι δυστυχώς ακόμη ανυποψίαστος (συγνώμη, αλλά είναι η πικρή αλήθεια, είμαστε οι τελευταίοι στην Ευρώπη σε θέματα παιδείας σχετική με το ιντερνετ) αποφάσισα να σας γράψω τα παρακάτω. Σας παρακαλώ διαβάστε με προσοχή και για τυχόν απορίες απευθυνθείτε σε πηγές όπως αυτές που θα σας παραθέσω.

Όπως προανέφερα, είμαι σίγουρος ότι σχεδόν όλοι σας προωθήσατε στους φίλους σας το “try it out” με τις πιο αγνές προθέσεις. Δυστυχώς όμως μια σειρά από κατά τα άλλα «αθώες» προωθήσεις ενός τέτοιου email (αν δεν ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα) ενέχουν ρίσκα και αρνητικές επιπτώσεις. Ωστόσο υπάρχουν τρόποι προφύλαξης και σε αυτούς θα αναφερθώ στο τέλος των ερωτήσεων που έχω τονίσει έτσι παρακάτω :

Γεγονός είναι πάντως ότι παρόλο που το κείμενο δεν γίνεται πιστευτό ο συντάκτης του «πατώντας» σε μια φράση τύπου «προωθείστε το, δεν έχετε τίποτα να χάσετε» και γνωρίζοντας ότι θα μοιάζει αθώο αφού θα πέσει στα χέρια σας από κάποιο φίλο σας, ποντάρει ότι πιθανότατα θα πετύχει τον σκοπό του.

Ποιος είναι ο σκοπός του συντάκτη ενός chain-letter;

Στόχος του είναι να σας προκαλέσει να προωθήσετε το email του με τη σειρά σας και σε άλλους γνωστούς σας. Πεποίθησή του είναι ότι θα μπορέσει το email να επιστρέψει στα χέρια του εμπλουτισμένο. Αν και κανονικά το γεγονός και μόνο ότι κανείς δε θα σας έδινε χρήματα τόσο εύκολα θα έπρεπε να σας υποψιάσει, το δέλεαρ του εύκολου πλουτισμού και η πεποίθηση ότι ‘δεν χάνετε κάτι’ ομολογουμένως είναι αρκετά για να ξεκινήσει το «κακό». Συνεπώς, αν και ακόμα δεν έχει γίνει σαφές πως και το γιατί, ήδη πιστεύω πως έχετε αρχίσει να υποψιάζεστε αυτό που θέλω να σας εξηγήσω στο παρόν email. Ότι δηλαδή : Ο συντάκτης ενός chain-letter ΜΟΝΟ κερδισμένος μπορεί να βγει ενώ οι παραλήπτες / προωθειτές του ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ζημιωμένοι!

Για όσους από εσάς γνωρίζουν αγγλικά σας παραθέτω παρακάτω ένα λήμμα της wikipedia (μεγάλη ανεξάρτητη & αφιλοκερδής ιντερνετική εγκυκλοπαίδεια) που μιλάει για αυτό ακριβώς του οποίου έχετε εδώ και καιρό πέσει θύματα : http://en.wikipedia.org/wiki/Chain_letter Πρόσθετες πληροφορίες μπορείτε να βρείτε και στο google (http://www.google.gr) βάζοντας στη φόρμα της μηχανής αναζήτησης τις λέξεις «chain letter».

Μερικοί από εσάς όπως διαπιστώνω δουλεύουν σε νευραλγικές θέσεις εταιριών / οργανισμών που απαιτούν ΠΡΟΣΘΕΤΗ προσοχή και υπευθυνότητα και γι’ αυτό αποφάσισα να αφιερώσω κάμποσο από το χρόνο μου για να φτιάξω έναν σύντομο οδηγό στα ελληνικά, ραμμένο στις ανάγκες και τις απαιτήσεις της θέσης σας. Παρακάτω σας επεξηγώ (στο βαθμό που μπορώ) κάποιες πιθανές απορίες σας.

Γιατί ονομάστηκε chain letter;

Η απόδοση του όρου ‘chain letter’ οφείλεται στη δομή ενός τέτοιου email το οποίο μοιάζει με μια μεγάλη αλυσίδα που ως πρώτο κρίκο έχει το κυρίως θέμα (στην περίπτωσή μας το ψεύτικο σενάριο του δήθεν εύκολου πλουτισμού) και ως επόμενους κρίκους τα emails των διάφορων mailing lists.

Τι είναι η mailing list;

Είναι η λίστα των emails που έχει ο καθένας από εμάς που αποτελείται από τα emails των φίλων μας. Φυσικά δεν έχουμε όλοι τις ίδιες παρέες και τους ίδιους φίλους, γι’ αυτό και ο καθένας έχει μια δικιά του mailing list την οποία κατά την προώθηση ενός chain-letter στους φίλους του, την προσθέτει στο γράμμα. Έτσι το γράμμα αποκτά ακόμα ένα κρίκο και ου το καθ’ εξής.

Τι γράφει το σενάριο αυτών των emails και πως πείθεται ο κόσμος;

Εν ολίγοις να σας πω ότι πρόκειται για μια μέθοδο που στηρίζεται στο φιλότιμο, την κερδοσκοπία (φιλοκέρδεια), ή την προκατάληψη του κόσμου ώστε να αποσπάσουν όσο δυνατόν περισσότερες mailing lists.

Φιλότιμο : Το γράμμα μπορεί να γράφει για ένα παιδάκι που κοντεύει να πεθάνει ή που χρειάζεται χρήματα για να γίνει καλά και πως με το να στείλετε εσείς αυτό το email και σε φίλους σας συμβάλλετε ώστε να μαζευτούν πολλά emails που τα καταγράφει ένας οργανισμός και για τα οποία δίνει πχ. 50 cent για την κάθε προώθηση. Κάτι δηλαδή σαν charity (φιλανθρωπία) με συγκέντρωση χρημάτων από τη χρήση μιας υπηρεσίας (εδώ το email). Το θύμα πείθεται ότι με το να στείλει το email του η υπηρεσία (πχ. AOL) θα το καταγράψει και μέρος των εισοδημάτων της από τη χρήση του ιντερνετ θα την αποδώσει στην οικογένεια του άρρωστου μωρού. (Το θύμα πείθεται λοιπόν για να συνδράμει στη συλλογή χρημάτων για κάποιο «ιερό» σκοπό.) Πραγματικά, πως να μην ευαισθητοποιηθείς από κάτι τέτοιο;!

Προκατάληψη : Ένα άλλο πιο απλοϊκό σενάριο είναι αυτό που μοιάζει να έχει συνταχθεί από κάποιον ινδό, μιλάει για θέματα τύχης και ευλογίας στην περίπτωση που προωθηθεί και για το αντίθετο (κατάρα / δυστυχία) αν δεν προωθηθεί. Καμιά φορά μάλιστα χρησιμοποιεί και παραδείγματα. Π.χ. ο τάδε δεν το έκανε και έπαθε αυτό ή ο τάδε το έκανε και κέρδισε το άλλο. Συνήθως είναι πολύ γραφικό και συνδυάζεται με κάποια αστεία ευφυολογήματα ή ανέκδοτα για να προκαλέσει κάποιον να το στείλει και στους φίλους του, έτσι, για πλάκα.

Κερδοσκοπία / φιλοκέρδεια : Δε χρειάζεται να δώσω παράδειγμα, έχουμε ήδη το “try it out” ως παράδειγμα. Φυσικά θα μπορούσε ένα σενάριο να στηρίζεται σε συνδυασμό των παραπάνω, δηλαδή και στην φιλοκέρδεια και στην προκατάληψη.

Τι τις θέλουν τις mailing lists;

Εδώ δε θα σας γράψω όλα όσα μπορούν να κάνουν με τις mailing lists και σας εξήγησα γιατί. Δε θέλω να τύχει εκμετάλλευσης αυτή η γνώση. Θα σας πω όμως ότι συνήθως χρησιμοποιούνται για τη διάδοση ιών και για spamming. Η ιοί συνήθως δε προσφέρουν κάποιο άμεσο κέρδος (αν και προσφέρουν αρκετό έμμεσο). Σπάνια, αλλά συμβαίνει οι ιοί να μην έχουν σκοπό το κέρδος αλλά απλά την καταστροφή και την αναρχία στο πλαίσιο μιας γενικευμένης τρομοκρατίας. Το spamming αποφέρει έμμεσα κέρδη σε διαφημιστές.

Τι είναι spam (spamming);

Spam ονομάζουμε όλα εκείνα τα «σπαστικά» email που κατά καιρούς μας στέλνουν οι διαφημιστικές εταιρίες στην περίπτωση που βρουν τις διευθύνσεις των email μας από κάπου. Άλλοτε είναι νόμιμα και άλλοτε παράνομα. Στην Ελλάδα αυτό που ισχύει προς το παρόν είναι να θεωρούνται νόμιμα μόνο εφόσον εξασφαλίζουν ότι όσοι δεν ενδιαφέρονται διατηρούν το δικαίωμα να σβήσουν τα προσωπικά τους στοιχεία από τη βάση δεδομένων των διαφημιστών. Βέβαια ακόμα και αυτό το δικαίωμά σας να σβηστείτε από τη λίστα των διαφημιζόμενων τυχαίνει να το καπηλεύονται κάποιοι ως εξής : Στέλνουν email σε χιλιάδες τυχαίες διευθύνσεις (όχι κατ’ ανάγκη έγκυρες δηλαδή) κάνοντας συνδυασμούς ονομάτων, αλφαριθμητικών λέξεων και εταιριών. Μερικά εξ’ αυτών θα τύχει να είναι υπαρκτά (όπως θα τύχαινε και αν έπαιρνα μερικούς τυχαίους αριθμούς κινητών τηλεφώνων με απόκρυψη και ζητούσα την κυρία Παπαδοπούλου – Δεν αποκλείεται μετά από μερικές δεκάδες, ίσως εκατοντάδες τηλεφωνήματα, να τα κατάφερνα). Το ίδιο ισχύει και στα email με τη διαφορά ότι ο κόπος είναι μηδενικός, το κόστος επίσης μηδενικό, και οι συνδυασμοί αναρίθμητοι γιατί όλα τα αναλαμβάνει μια ρουτίνα προγράμματος ενός υπολογιστή!

Γιατί όμως ψάχνουμε για έγκυρα emails;

Αυτό είναι προφανές! Γιατί τα έγκυρα emails είναι αυτά που προβάλουν πραγματικούς χρήστες, δηλαδή αν δυνάμει καταναλωτές.

Πως θα μάθουν οι διαφημιστές, αν το εκάστοτε email στο οποίο στέλνουν έχει από πίσω του έναν πραγματικό χρήστη / καταναλωτή;

Αυτό το εξασφαλίζουν φροντίζοντας έτσι ώστε στο τέλος της διαφήμισης να γράφουν τη φράση «αν επιθυμείτε να μη ξαναλάβετε κάποιο ενημερωτικό email της εταιρίας μας, κάντε κλικ εδώ». Εσείς κάνετε κλικ για να αφαιρεθείτε από την λίστα πιστεύοντας ότι ο διαφημιστής έχει διατηρήσει το νόμιμο δικαίωμά σας να διαγράψετε τα προσωπικά δεδομένα σας από τη βάση του, αλλά αυτό που πραγματικά κάνετε με το να κλικάρετε το link (σύνδεσμο) είναι να βεβαιώνετε ότι αυτή η διεύθυνση email (η δική σας) αντιστοιχεί σε έναν πραγματικό χρήστη και εν δυνάμει καταναλωτή. Έτσι ο διαφημιστής ξαναστέλνει μόνο σε όσους ΠΑΤΗΣΑΝΕ να διαγραφούν αφού ξέρει με βεβαιότητα πλέον ότι αυτά τα emails υπάρχουν, ενώ αγνοεί μετά από λίγο καιρό (π.χ. ένα μήνα) όλα τα υπόλοιπα.

Αφού είναι έτσι πως θα μπορέσω να ξεφορτωθώ τα spam;

Ό,τι και αν κάνετε φροντίστε ώστε να μην πατήσετε σε ΚΑΝΕΝΑ link του διαφημιστικού email που σας εστάλη. Αγνοήστε το ή σβήστε το με τον τρόπο που περιγράφεται από το πρόγραμμα που χρησιμοποιείτε. (π.χ. στο outlook αρκεί να επιλέξετε το email και να πατήσετε το πλήκτρο «Del». Αν συνεχιστεί αυτή η διαδικασία απλά εξετάστε τη διεύθυνση email του αποστολέα και ρωτήστε τον provider σας αν πρόκειται για το πραγματικό email της διαφημιζόμενης εταιρίας. Αν ναι, πατήστε το link που σας προτρέπει τόσο καιρό. Αν όχι, δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα, απλά αγνοήστε το και μη κάνετε τίποτα από όσα σας προτρέπει. Συνήθως οι ελληνικές διαφημιζόμενες εταιρίες είναι νόμιμες ενώ του εξωτερικού παράνομες και όπως προανέφερα καπηλεύονται το link «πατήστε εδώ για διαγραφή»! Ένας απλός μπούσουλας λοιπόν είναι να βλέπετε αν η εταιρία που σας έστειλε τη διαφήμιση είναι γνωστή και αν είναι ελληνική. Αν σας ξαναστέλνει κάθε εβδομάδα ή μήνα και συνεχίσει να το κάνει για αρκετές φορές (πχ. 5 φορές διαδοχικά) την 6 φορά πατήστε το link διαγραφής μιας και λογικά θα λειτουργεί νόμιμα. Σε κάθε άλλη περίπτωση να είστε επιφυλακτικοί. Η καλύτερη στάση σας τότε είναι να «κάνετε την πάπια» και να διαγράφετε τα email που σας ήρθαν. Τότε ως κριτήριο εξετάστε την διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (το email δηλαδή) του αποστολέα. Αν κάθε φορά που σας στέλνει ένα ενημερωτικό το στέλνει και από διαφορετική διεύθυνση δεν μπορείτε να κάνετε τίποτα. Θα πρέπει να το υποστείτε. Διαφορετικά μπορείτε ανάλογα με το πρόγραμμα που τρέχετε (πχ. outlook) να θέσετε τη δεδομένη διεύθυνση σε μια «μαύρη λίστα» ώστε να πηγαίνει κατευθείαν στα junk email. Το ίδιο προσφέρουν και μερικοί providers (πχ. forthnet) όπου μπορείτε σύμφωνα με την εκάστοτε πολιτική antispamming τους, να τους κοινοποιήσετε σε ποιους αποστολείς θέλετε να ενεργοποιήσετε αυτήν την υπηρεσία. (κάτι σαν την φραγή στα σταθερά τηλέφωνα)

Είναι δυνατόν η διεύθυνση του αποστολέα / διαφημιζόμενου να μην είναι αληθινή; Πως γίνεται αυτό;

Ναι, δυστυχώς είναι δυνατόν και αυτό κάνουν όσοι συντάσσουν spam ή chain-letters. Δηλαδή μπορούν να κάνουν «απόκρυψη» του δικού τους email θέτοντας στη θέση του πραγματικού ένα φανταστικό. Το πως γίνεται αυτό δε θα το περιγράψω για να μην το εκμεταλλευτεί κάποιος. Απλά γενικά θα σας πω ότι αυτό μπορεί να συμβαίνει αν ένας υπολογιστής έχει καταληφθεί από ιό, ή αν ένας lamer (όχι χάκερ αλλά κάτι παραπλήσιο) έχει καταστήσει «ζόμπι» έναν υπολογιστή με αποτέλεσμα να προωθεί ο ίδιος τα email του μέσω του κατειλημμένου υπολογιστή (ζόμπι) ώστε αντί της δικής του διεύθυνσης email να φαίνεται η διεύθυνση κάποιου άλλου, τρίτου προσώπου, πραγματικού ή και φανταστικού.

Αν βρω το πρώτο email, δε θα βρω και το συντάκτη του chain letter;

Ναι, πιθανότατα να τον βρίσκατε, αλλά όπως αναφέρω και παραπάνω, οι συντάκτες των chain letters πάντα προσέχουν και λαμβάνουν τα μέτρα τους. Αφήστε δε που κατά διαστήματα οι αλυσίδες «σπάνε» (αυτό δε σημαίνει ότι αχρηστεύονται, απλά χάνεται η συνοχή ορισμένων προωθήσεων) οπότε ενδεχομένως αυτός που φαίνεται ως πρώτος χρήστης να μην είναι πραγματικά ο πρώτος αλλά κάποιος ενδιάμεσος. Εμείς εδώ ως παράδειγμα έχουμε την κυρία Α.Π. (δεν το παραθέτω ολογράφως για ευνόητους λόγους)

Τι είναι «ζόμπι» υπολογιστής και γιατί λέγεται έτσι;

Όπως τα «ζόμπι» είναι νεκρά όντα που ΔΕΝ ΞΕΡΟΥΝ ότι έχουν πεθάνει, έτσι και οι «ζόμπι» υπολογιστές έχουν κυριευθεί (έχουν δώσει μερίδιο του ελέγχου τους) σε κάποιον απομακρυσμένο ιντερνετικό χρήστη (λαμμερ) χωρίς να το ξέρουν οι ιδιοκτήτες του. Υπάρχουν φυσικά τρόποι (τόσο προληπτικοί όσο και κατασταλτικοί) για να προφυλαχθούν οι χρήστες. Κοιτάξτε στο google ή ρωτήστε γνωστούς σας για τους όρους firewall, antivirus, antispyware.

Πως μπορεί κάποιος να βρει τα email μας;

Υπάρχουν πάρα πολλοί τρόποι αλλά οι πιο διαδεδομένοι είναι τρεις.

1. χρησιμοποιώντας προγράμματα που σαρώνουν σελίδες στο internet και ψάχνουν για φράσεις της μορφής το_όνομά_μου@η_εταιρία_μου.gr κτλ.

2. σκαρφιζόμενοι ψεύτικα «σενάρια» και συντάσσοντάς τα σε emails ώστε θα προκαλέσουν τον κόσμο να (αντ)απαντήσει / προωθήσει.

3. πληρώνοντας τους ιθύνοντες ιστοσελίδων ώστε να τους δώσουν έγκυρα emails.

ΠΡΟΣΘΕΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΚΑΛΟ ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ :

Άπαξ και κάποιος «σπάσει» την αλυσίδα και δεν στείλει με forward αυτό το email το μόνο που εξασφαλίζει είναι ότι τουλάχιστον ο ίδιος δε θα συνεχίσει την αλυσίδα. Ωστόσο οι φίλοι του ενδεχομένως να το κάνουν! Και αν δεν προλάβει ενδεχομένως εκείνοι να αφήσουν το email του να διαρρεύσει και σε άλλους! Για να γίνει κατανοητό αυτό ας κάνουμε ένα παράδειγμα : Έστω ότι οι φίλοι Γιάννης, Δημήτρης, Ελένη έλαβαν ένα μήνυμα από τον φίλο τους Κώστα. Αυτό σημαίνει ότι ο Κώστας προωθώντας το email (που του έστειλε πχ. ο Ηλίας) στους φίλους του, ΠΡΟΣΘΕΣΕ στο email που του εστάλη, άλλα 4 email. Το δικό του συν των 3 φίλων του. (Του Ηλία εννοείται ότι προϋπήρχε). Έτσι αν τώρα το προωθήσει έστω και ένας εκ των τριών φίλων σε άλλους φίλους του, τα 4 αυτά ονόματα θα ταξιδέψουν σε νέους παραλήπτες. Αν συνεχιστεί αυτό το email καθώς θα προωθείται θα αυξάνει συνεχώς σε emails και κάποια στιγμή, μετά από καιρό (αλλά ελάχιστες προωθήσεις > υπάρχει σχετική θεωρία για αυτό) θα πέσει στα χέρια επιτήδειων που θα τα εκμεταλλευτούν.

Πως είναι σίγουροι οι συντάκτες των chain-letters ότι θα λάβουν κάποια στιγμή οι ίδιοι τη λίστα με τα πολυπόθητα mailing lists;!

Δεν είναι σίγουροι. Αλλά ξέρουν κάποιες σημαντικές στατιστικές θεωρίες οι οποίες λένε ξεκάθαρα ότι η «τύχη» είναι με το μέρος τους. Επίσης ξέρουν ότι στα χέρια τους ίσως ποτέ δεν πέσει το δικό τους chain-letter αλλά ενδεχομένως να πέσει κάποιου «συναδέλφου» τους. Η συνδυαστική θεωρία των μαθηματικών ορίζει (αποδεδειγμένο και πειραματικά στον κόσμο μας) ότι υπάρχει πολλή μεγάλη πιθανότητα (σε βαθμό βεβαιότητας) εβδόμου ή ογδόου βαθμού φίλοι φίλων μας να είναι και δικοί μας φίλοι.

Τι είναι εβδόμου βαθμού φίλος φίλου; Τι ακριβώς λέει η θεωρία;

Όπως και με τη συγγένεια μεταξύ ανθρώπων, βαθμός φιλίας «2» σημαίνει η σχέση που έχει ένας φίλος ενός φίλου μου με εμένα. Εγώ ενδεχομένως να μην τον ξέρω, ξέρω όμως τον φίλο μου που ξέρει αυτόν. Η θεωρία αυτή λέει ότι στον κόσμο μας (σε αυτόν τον κόσμο των τόσων εκατομμυρίων* ανθρώπων) είναι πολύ πιθανό ο φίλος του φίλου του φίλου του φίλου του φίλου του φίλου του φίλου μου να είναι κάποιος που είναι και δικός μου φίλος (άμεσα πλέον, όχι έμμεσα).

* δεν μιλάμε για 6 δισεκατομμύρια ανθρώπων, όσων δηλαδή κατοικούν στον πλανήτη μας, και αυτό γιατί φιλτράρουμε όλους όσους ανήκουν στον «Δυτικό» κόσμο και τυχαίνει να έχουν υπολογιστή, να ασχολούνται με email και να έχουν mailing list και φυσικά να προωθήσουν ένα τέτοιο email στην περίπτωση που πέσει στα χέρια τους. Δεν είναι λίγοι, είναι αρκετές δεκάδες εκατομμυρίων άνθρωποι αλλά σίγουρα όχι 6 δισεκατομμύρια. Όσοι από εσάς είστε «μυημένοι» και έχετε τις σχετικές γνώσεις και διάθεση, μπορείτε χωρίς να δώσετε συγκεκριμένες τιμές να λύσετε το πρόβλημα παραμετρικά.

Πόσα emails εκτέθηκαν από το “try it out” ;! Τι ζημιά συνέβη;

Στα χέρια μου το «try it out» ήρθε κουβαλώντας επάνω του 200+ ονόματα εκ των οποίων πάνω από τα 110 ήταν συσχετισμένα με email, ενώ 6 από αυτά είχαν και πληροφορίες εταιριών, τηλέφωνα κτλ. Φυσικά αυτό δε σημαίνει ότι στο ιντερνετ κυκλοφορούν μόνο 110 email με αφορμή το «try it out» αλλά πολύ περισσότερα, πολλαπλάσια αυτού. Και αυτό το λέω γιατί η αλυσίδα δεν ήρθε ολόκληρη αλλά σπασμένη. Επίσης μερικοί δεν έχουν κοινοποιήσει προς όλους όλα τα emails αλλά τα έχουν στείλει κατά ομάδες. Όπως και να’ χει απλά να έχετε υπόψη σας ότι αυτά τα emails μαζί με εκατοντάδες ακόμα που θα προστεθούν (αν συνεχίσουν τα forwards) στο αρχικό header* (εκτός και αν όλοι σπάσουμε την αλυσίδα) κάνουν bouncing* στους providers* και τελικά κάποια στιγμή φτάνουν εμπλουτισμένα στα χέρια κάποιων κακόβουλων απατεώνων. Εξηγώ τους όρους με αστερίσκο (*) παρακάτω.

Η AOL και η INTEL ή άλλες εταιρίες μπορούν να ανακαλύψουν πόσα emails προωθούνται;

Δεν υπάρχει καμιά εταιρία και κανενός είδους οργανισμός (και πολύ περισσότερο η AOL) που να ελέγχει και να πληρώνει όταν προωθούνται τα emails στον κόσμο, αντιθέτως μάλιστα αν ήταν δυνατόν θα πλήρωναν για να ΜΗΝ στέλνουμε τέτοιου είδους chain-letters γιατί όλοι μας χάνουμε από αυτό! Όλο το δίκτυο επιβαρύνεται! Συνεπώς, ακόμα και αν σπάσουμε την αλυσίδα και εξασφαλίσουμε ότι τα προσωπικά μας δεδομένα δε θα διαρρεύσουν, το άχρηστο ανεξέλεγκτο πρόσθετο traffic* κάνει ζημιά και πολλαπλασιάζεται με εκθετικούς ρυθμούς στην περίπτωση ενός chain. Αυτό στη χειρότερη μορφή του ονομάζεται flooding* τον ιντερνετικών κόμβων. Συγκρατείστε πάντως ότι δεν υπάρχει κανενός είδους tracking για να καταμετρηθούν τέτοια δεδομένα (άλλου τύπου δεδομένα κατακρατούνται όχι όμως αυτά) και δε θα υπάρξει ποτέ στο μέλλον γιατί έτσι είναι εν γένει δομημένο το ιντερνετ και τα σχετικά πρωτόκολλα. (Ευλογία και κατάρα μαζί είναι το τελευταίο)

header : η επικεφαλίδα. Μια περιοχή ενός email η οποία εκτός από το φανερό της περιεχόμενο έχει και άλλο ένα κρυφό (μέσα στο οποίο κατακρατείται το ιστορικό των προωθήσεων του email καθώς και άλλα στοιχεία)

bouncing : το ‘πήγαινέλα’ ενός προβληματικού μηνύματος με ψεύτικο αποστολέα και πολλαπλούς αποδέκτες.

providers : οι κόμβοι που μας παρέχουν διάφορες υπηρεσίες ιντερνετ, μια εκ των οποίων είναι και η σωστή δρομολόγηση / έλεγχος ενός email.

traffic : η κίνηση όλης αυτής της άχρηστης πληροφορίας μέσα στο δίκτυο και η μερική αναπαραγωγή του από τους κόμβους του.

flooding : ο κορεσμός των μηχανημάτων από πληροφορίες που πρέπει να εξυπηρετηθούν γρήγορα – κάτι σαν το μποτιλιάρισμα των δρόμων. Σήμερα πλέον εφαρμόζονται πολλές τακτικές ώστε να αποφεύγονται τέτοια προβλήματα. Ωστόσο δεν υπάρχει λόγος να συμβάλλουμε από την πλευρά μας στο να αυξάνονται τέτοιες επιθέσεις.

Και τώρα το πιο καίριο ερώτημα! Πως μπορώ να προστατευθώ από τα chain-letters;

1. Όπως οι κληρικοί λένε ότι ο καλύτερος τρόπος πρόληψης είναι η «αποχή», έτσι κι εδώ το να μην προωθήσετε το email είναι ό,τι το καλύτερο.

2. Αν ωστόσο το περιεχόμενό του σας φαίνεται χρήσιμο και θέλετε να το μοιραστείτε με άλλους, κανένα πρόβλημα, μοιραστείτε το, αλλά φροντίστε να σβήσετε ότι πιθανά ίχνη οδηγούν στις διευθύνσεις και τα προσωπικά στοιχεία των προηγούμενων παραληπτών.

3. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι να αντιγράψετε (copy) το περιεχόμενο που θεωρείτε χρήσιμο και να το μεταφέρετε (paste) σε ένα καινούργιο email που ξεκινήσατε οι ίδιοι.

4. Διαφορετικά απλά σβήστε τις περιοχές με τα ευπαθή προσωπικά δεδομένα και προσθέστε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις (= τα emails) των φίλων σας όχι στο πεδίο “To…”, ούτε στο πεδίο “CC” αλλά στο πεδίο  “BCC…” του composer σας. Άντε το πολύ να βάλετε ένα μόνο email στο “To…” στην περίπτωση που διαφορετικά δε γίνεται δεκτή η αποστολή. Ο καλύτερος και ευκολότερος πάντως τρόπος, κατά τη γνώμη μου είναι το 3. Όπως και να’ χει πάντως, θεωρείστε ότι άπαξ και προωθήσατε ένα chain-letter, είστε ήδη εν δυνάμει εκτεθειμένοι σε μελλοντικές επιθέσεις οπότε όσοι δεν το έχετε κάνει μέχρι τώρα, τουλάχιστον προμηθευτείτε το κατάλληλο λογισμικό ώστε να προστατέψετε (ή και να καθαρίσετε) τον υπολογιστή σας.» Αυτό ήταν το email που έστειλα στο φίλο μου και σε όσους ενεπλάκησαν και ελπίζω να το διάβασαν! Για να πάρετε τώρα και μια ιδέα για το τι μπορεί να γράφει ένα chain letter, παραθέτω παρακάτω το «try it out». Χωρίς τις διευθύνσεις και τα προσωπικά στοιχεία των προωθητών / παραληπτών φυσικά!

«GIA NA MIN POUME OTI DEN DOKIMASAME !!!

H epistoli auti erxetai apo mia Germanida nomiko-dikigoro, fili mou, kai fainetai endiaferousa. An auti epimenei oti to systima leitourgei, tote leitourgei. Se kathe periptwsi den mporei na xathei tipote?! Mou eipe ta parakatw: Egw eimai dikigoros kai gnwrizw ton nomo. Auto einai pragmatikotita. Mi gelieste, AOL kai INTEL kratane tis yposxeseis tous me to fovo na min tous pane sta dikastiria kai xasoun ekatommuria!!! Opws ekane prosfata i PEPSI COLA me tin GENERAL ELECTRIC.

Agapitoi filoi mi theorisete auto san ena xazo asteio. O Bill Gates ftiaxnei tin periousia tou. An s’auto den antidrasete mporei argotera na metaniwsete. Ta Windows akomi einai to programma pou xrisimopoieitai pio syxna. Oi Microsoft kai AOL peiramatizontai me ti voitheia autou tou email-keimenou. An autin tin epistoli tin steilete stous filous sas, i Microsoft tha mporesei na akolouthisei ta ixni tis 2 vdomades. Kathe atomou sto opoio tha stalei auti i eidopoiisi i Microsoft plirwnei 245 eur. Gia kathe atomo sto opoio steilate kai to opoio esteile tin epistoli parapera sas plirwnei 243 eur. Gia to trito atomo sti seira i Microsoft sas plirwnei 241 eur. Meta apo 2 vdomades tha sas zitithei apo tin Microsoft me aitisi, vevaiwsi me tin dieuthinsi sas gia na sas steiloun epitagi.

Egw auto to elava san apati, alla 2 vdomades meta, afou asxolithika kai esteila tis epistoles, i Microsoft mou zitise tin dieuthinsi mou kai elava epitagi ypsous 24.800 eur! Eseis prepei na apantisete se auto, prin teleiwsei auto to test. An kapoios apo sas exei ti dynatotita, prepei na tin xrisimopoiisei. Gia ton Bill Gates auta einai eksoda giamia ypopsifiotita. Parakalw steilte autin tin epistoli se oso perissotera atoma mporeite. Tha eprepe na lavete to ligotero 10.000 eur. Egw den tha estelna autin tin epistoli parapera an den eixa kerdos !! Mia gnwsti tou patera mou, pou teleutaia metakomise edw, mou edeikse, tin teleutaia fora pou tin episkefthika, tin epitagi tis. To ypsos eftane ta 4.324,44 eur. H theia enos kalou mou filou, i opoia ergazetai stin INTEL, gia tin apostoli autis tis epistolis se allous, elave epitagi ypsous 4.523,23 eur. Oi AOL kai INTEL gia na epivevaiwsoun oti to programma tous einai to pio syxna xrisimopoioumeno programma, efarmozoun auto to test.?  Afou metafrasa tin epistoli kai sas tin esteila, elpizw oti kai eseis tha tin prowthisete se allous, kai pisteuw oti den einai ena analato asteio !!! Egw dokimasa, dokimaste kai eseis twra.. Eseis den xreiazetai na kanete tipote, apla patiste PROWTHISI (FORWARD)

Xairetismous

M. Jovanivic»__

Για τυχόν διορθώσεις, επισημάνσεις, παραλήψεις : C yberWalker . I RIS @ g mail . c om

Δημόσια συζήτηση υπό ανάπτυξη στο forum του insomnia : http://www.insomnia.gr/vb3/showthread.php?t=178952

About Antikleidi Blog

Antikleidi blog antikleidiblog@gmail.com
This entry was posted in hoax - chain mails, Δίκτυο/internet. Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο Ο κίνδυνος των chain-letters

  1. Ο/Η CyberWalker λέει:

    Χαίρομαι πολύ που στην αναδημοσίευσή σου διατηρήθηκαν τα links και το copyright! Σε ευχαριστώ! Επίσης χαίρομαι που ένα κείμενο του 2007 εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να βοηθά τους Έλληνες χρήστες του internet. Καλή συνέχεια!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s