7 μύθοι για τα τρόφιμα και την διατροφή (ν1)

Διαβάζουμε συχνά για νέες έρευνες που υποστηρίζουν ότι το ένα τρόφιμο είναι καλύτερο από ένα άλλο, ή ότι ορισμένα συστατικά κάποιων τροφίμων προσφέρουν σημαντικά οφέλη για την υγεία. Προσθέστε σε αυτά ότι έχουμε ακούσει από τους γονείς μας, και φτάσαμε στο σημείο κάθε φορά που καθόμαστε να φάμε να αναρωτιόμαστε τι ισχύει πραγματικά σχετικά με τα τρόφιμα και την διατροφή, και τι είναι μύθος. Παρακάτω παραθέτουμε τους πιο σημαντικούς μύθους, σύμφωνα με τις απόψεις των διατροφολόγων.

Μύθος 1: Μην χρησιμοποιείτε ξύλινες επιφάνειες, πάνω στις οποίες κόβετε κρέας

Ο κανόνας αυτός προέκυψε από την αντίληψη ότι χρησιμοποιώντας μια ξύλινη επιφάνεια κοπής, το μαχαίρι θα δημιουργήσει μικρές  χαραγματιές, μέσα στις οποίες θα  εισχωρήσουν μικρόβια. Η προτεινόμενη λύση είναι η χρήση πλαστικών επιφανειών κοπής, οι οποίες απολυμαίνονται πιο εύκολα

Μεγάλη έρευνα που έγινε από το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια (Davis, by Dean O. Cliver, Ph.D of the UC-Davis Food Safety Laboratory) αμφισβητεί την παραπάνω άποψη. Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν υπάρχει αντιβακτηριδιακό όφελος από τη χρήση ενός πλαστικού πάγκου κοπής σε σχέση με ένα ξύλινο.

Διαπίστωσαν ότι ακόμη και αν ρίξουν βακτήρια σε μια ξύλινη επιφάνεια κοπής, οι φυσικές ιδιότητες του ξύλου θα αναγκάσουν τα βακτήρια να εισχωρήσουν μέσα από το πρώτο επίπεδο του ξύλου και να εγκατασταθούν στο εσωτερικό του, από όπου είναι πολύ δύσκολο να ξαναβγούν έξω. Παρά το γεγονός ότι τα βακτήρια που είχαν εξαφανιστεί από την επιφάνεια του ξύλου, βρέθηκαν ζωντανά στο εσωτερικό του μετά από κάποιο χρονικό διάστημα, εντούτοις είδαν ότι δεν πολλαπλασιάζονται, και σταδιακά πεθαίνουν.

Μάλιστα ανάμεσα σε δύο μολυσμένες επιφάνειες,  μία πλαστική και μία ξύλινη, που και οι δύο είχαν πλυθεί με τα χέρια, βρήκαν ότι η πλαστική επιφάνεια είχε περισσότερα μικρόβια.

Επίσης μύθος είναι ότι προσφέρουν μεγαλύτερη προστασία οι πλαστικές επιφάνειες με ειδικές αντιβακτηριδιακές προσθήκες.

Μύθος 2: Η προσθήκη αλατιού αλλάζει το σημείο βρασμού του νερού, και το φαγητό μαγειρεύεται ταχύτερα.

Είναι ένας από τους μύθους που αντέχει στον χρόνο. Όμως ακόμα και ένας πρωτοετής φοιτητής του Χημικού θα μπορούσε να σας δείξει πόσο λίγο αλλάζει  το σημείο βρασμού όταν προσθέτουμε  αλάτι σε μια κατσαρόλα με βραστό νερό.

Για να αλλάξει το σημείο βρασμού του νερού σε τέτοιο βαθμό που να είναι άξιος λόγου, θα πρέπει να προσθέσουμε  τόσο πολύ αλάτι (και να διαλυθεί εντελώς) ώστε τελικά να προκύψει αλμυρό νερό που θα είναι σχεδόν μη βρώσιμο. Στην πραγματικότητα, το ποσό του αλατιού που προσθέτετε, αλλάζει το σημείο βρασμού του νερού κατά ελάχιστα δέκατα βαθμού Κελσίου.

Έτσι, ενώ από άποψη χημείας είναι σωστό ότι αλλάζει το σημείο βρασμού, δεν ισχύει όσο αφορά την μαγειρική  γιατί η αλλαγή στο σημείο βρασμού δεν είναι σημαντική. Βέβαια κάνει το φαγητό πιο νόστιμο …

Μύθος 3: Είναι πάντα καλύτερες οι τροφές χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά

Είναι ένας από τους πιο ισχυρούς μύθους. Όμως, είναι πιο σημαντικό να ελέγξτε ποια είδη λιπαρών περιέχονται σε κάποιο τρόφιμο, από το να βιαστείτε να αγοράσετε το προϊόν που αναγράφει στην ετικέτα του ότι είναι χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά. Στην πραγματικότητα, πολλά προϊόντα που έχουν “λίγα λιπαρά”, έχουν χαμηλή περιεκτικότητα σε καλά λιπαρά, ή χρησιμοποιούν υποκατάστατα και άλλα συστατικά όπως σάκχαρα και νάτριο που δεν είναι καλά για την διατροφή και την δίαιτα σας.

Χωρίς τα αναγκαία λιπαρά, το ανθρώπινο σώμα δεν είναι σε θέση να απορροφήσει ένα μεγάλο ποσοστό των αναγκαίων θρεπτικών συστατικών. Επιπρόσθετα, η στέρηση του οργανισμού από τα αναγκαία λιπαρά εμποδίζει την σωστή λειτουργία των νευροδιαβιβαστών.  Η σωστή ποσότητα λιπαρών μπορεί να βοηθήσει στην απώλεια βάρους και τη διαχείριση της χοληστερόλης. Επίσης,  είναι ευεργετική για την σωστή λειτουργία των αγγείων και της καρδιάς.

Προτεραιότητα έχουν τα μονοακόρεστα λιπαρά (αβοκάντο, ελιές, τα αμύγδαλα, φυστίκια) και τα ωμέγα-3 λιπαρά οξέα (ορισμένοι ξηροί καρποί όπως καρύδια και αμύγδαλα,  σόγια,  άγρια χόρτα π.χ. γλιστρίδα και αντράκλα, λιπαρά ψάρια όπως σολομός, σαρδέλες, γαύρος και σκουμπρί).Η μαύρη σοκολάτα (80% ή περισσότερο κακάο ) προσφέρει επίσης υγιεινά λιπαρά οξέα.

Υπάρχουν τρόφιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε λιπαρά, που είναι υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη και επεξεργασμένους υδατάνθρακες (όπως το άσπρο αλεύρι), οι οποίες συνδέονται με αυξημένα ποσοστά καρδιακών παθήσεων.

Μύθος 4: Τα γαλακτοκομικά προϊόντα είναι ότι  καλύτερο  για υγιή οστά

Πάρα πολλοί άνθρωποι συγχέουν τα «γαλακτοκομικά προϊόντα» με «το ασβέστιο», και υποθέτουν ότι είναι το ίδιο πράγμα. Πράγματι τα γαλακτοκομικά περιέχουν ασβέστιο, όμως το ίδιο συμβαίνει και με άλλες τροφές όπως είναι οι παστές σαρδέλλες σε λάδι και οι ξηροί καρποί (κυρίως τα ξερά σύκα).

Επιπρόσθετα, για την υγεία των οστών δεν αρκεί το ασβέστιο και η βιταμίνη  D. Η βιταμίνη Κ  (λάχανο,  κουνουπίδι, μπρόκολο, λάχανα Βρυξελλών, μερικά φρούτα όπως αβοκάντο και τα ακτινίδια) είναι επίσης σημαντική για την υγεία των οστών. Το ίδιο ισχύει και για το μαγνήσιο (το βρίσκουμε σε τροφές όπως τα αμύγδαλα, το πλιγούρι βρώμης,  οι πατάτες).

Μύθος 5: Πρέπει απαραίτητα να πίνουμε 8 ποτήρια νερό κάθε μέρα

Αυτός ο μύθος ξεκίνησε από κάποιους γιατρούς που επιχείρησαν να κάνουν εκστρατεία κατά των  αναψυκτικών και των ζαχαρούχων ποτών. Ο στόχος τους ήταν σωστός , αλλά η πραγματικότητα είναι ότι δεν υπάρχει ενιαίος κανόνας για το πόσο νερό πρέπει να πίνει ο κάθε άνθρωπος σε μια δεδομένη ημέρα.

Η σωστή ενυδάτωση του οργανισμού είναι απαραίτητη για ότι σχετίζεται με το σώμα μας και τον εγκέφαλο μας. Ωστόσο, 8 ποτήρια την ημέρα,  δεν αποτελεί κανόνα και δεν ισχύει για όλους.  Ενώ είναι πολύ σημαντικό η καλή ενυδάτωση, δεν είναι λογικό να επιμένουμε σε ένα αυθαίρετο κανόνα. Υπάρχουν ημέρες όπου το σώμα και το μυαλό μας απαιτούν λιγότερο ή περισσότερο νερό.

Το νερό είναι στη διάθεσή μας μέσα από όλα τα υγρά, τα φρούτα και τα λαχανικά. Η ένδειξη της καλής ενυδάτωσης  είναι το πολύ ανοιχτό κίτρινο χρώμα των ούρων.

Μύθος 6: Η κατανάλωση αυγών θα εκτινάξει τη χοληστερίνη σας

Εξαλείφοντας τα αυγά από τη διατροφή σας, επειδή έχετε πρόβλημα με τη χοληστερίνη,  δεν θα πετύχετε τίποτα σημαντικό.  Μάλιστα, αυτό μπορεί και να είναι επιβλαβές για την υγεία σας, αφού στερείτε τον οργανισμό σας από τα οφέλη που έχουν τα αυγά (13 βιταμίνες).

Η Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ και η Κλινική Mayo, συστήνουν να μην αποφεύγουμε τα αυγά (μέχρι ένα αυγό την ημέρα, εφόσον δεν καταναλώνουμε άλλες τροφές με πολλά λιπαρά). Όμως έχουν μια πιο συντηρητική άποψη για το συγκεκριμένο θέμα. Προτείνουν να καταναλώνουμε τα ασπράδια και όχι τους κρόκους από τα αυγά. Πάντως όπως αναφέρουν, μπορεί οι κρόκοι να έχουν πολλή χοληστερίνη, εντούτοις πολύ λίγη περνάει  στο αίμα μας (και αυτό διαφέρει σε κάθε άτομο).

Μύθος 7: Το κρασί είναι ωφέλιμο για την υγεία μας,  ενώ η μπύρα και τα οινοπνευματώδη ποτά δεν είναι.

Πολλές μελέτες αναφέρουν τα οφέλη του κρασιού για την υγεία. Όμως είναι κοινώς αποδεκτό, ότι εκτός από τα αντιοξειδωτικά του κρασιού, και  οι αλκοόλες, όταν καταναλώνονται σε μέτριες δόσεις, αυξάνουν τα επίπεδα της HDL (“καλής χοληστερόλης”). Η HDL  προστατεύει την καρδιά και απομακρύνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού και εμφράγματος.

Ένα ποτήρι κρασί ή μια-δυο μπύρες μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά την υγεία μας, όταν συνδυάζονται με καλή διατροφή και γυμναστική. Βέβαια, θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί όταν πίνουμε αλκοολούχα ποτά, και να μην ξεχνάμε ότι έχουν θερμίδες…

  … Θα ακολουθήσει προσεχώς το δεύτερο μέρος …

____

Πηγή: by Αντικλείδι , http://antikleidi.wordpress.com

About Antikleidi Blog

Antikleidi blog antikleidiblog@gmail.com
This entry was posted in Διατροφή - δίαιτα. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s