Υπουργείο Παιδείας Κύπρου: Απόσυρση των προβληματικών αποσπασμάτων από το εκπαιδευτικό υλικό Βιολογίας

Ο Όμιλος Ελεύθερης Σκέψης Κύπρου, ο οποίος στοχεύει στην εποικοδομητική παρακολούθηση και συζήτηση των επιστημονικών εξελίξεων και γενικότερα στην προαγωγή της κριτικής σκέψης μέσα στην κυπριακή κοινωνία, θεωρεί πολύ σημαντικό το ζήτημα που έχει προκύψει σχετικά με τα επίμαχα αποσπάσματα του υλικού για τη διδασκαλία της Βιολογίας στην Α’ Γυμνασίου:
Θεματική Ενότητα 2: Ταξινόμηση Ζωντανών Οργανισμών
Α. Ποικιλομορφία και Ταξινόμηση Ζωντανών Οργανισμών
2α Φύλλα Εργασίας: Ποικιλομορφία και Ταξινόμηση των Ζωντανών Οργανισμών (σελ. 3)
Θεματική Ενότητα 4: Η αναπαραγωγή στον Άνθρωπο
4δ Φύλλα Εργασίας: Η αναπαραγωγή στον άνθρωπο (4ο Δίωρο)
Αναπαραγωγή (4ο Δίωρο) – Οδηγίες προς Εκπαιδευτικούς
Αναπαραγωγή (4ο Δίωρο) – Διευκρινήσεις προς Εκπαιδευτικούς & Γονείς (σελ. 1)
Εκτιμούμε ότι, μέσα στο πλαίσιο μιας προσπάθειας που γενικά κινείται σε σωστή κατεύθυνση, ένα μικρό σε έκταση μέρος του αναρτηθέντος υλικού για τη διδασκαλία του μαθήματος της Βιολογίας της Α’ Γυμνασίου είναι πολλαπλά προβληματικό.
Συγκεκριμένα, είναι επιστημολογικά λάθος να συγχέονται η επιστημονική με τη θεολογική αφήγηση, καθώς υπόκεινται σε διαφορετικά κριτήρια και μεθόδους ελέγχου. Η χρησιμοποίηση βιβλικών προσώπων όπως ο Αδάμ και ο Νώε για την εμπέδωση επιστημονικών όρων (π.χ. βιοποικιλότητα) είναι παιδαγωγικά άστοχη. Δημιουργεί προϋποθέσεις για σύγχυση μεταξύ μύθου – ιστορίας, θρησκευτικής πίστης – επιστήμης, εξ αποκαλύψεως αλήθειας και πειραματικής απόδειξης.
Ο σύγχρονος δυτικός κόσμος, με όλες τις αρετές και τις αδυναμίες του, στηρίζεται στα φιλοσοφικά προτάγματα του ευρωπαϊκού Διαφωτισμού. Στα αιτήματα για ορθολογισμό, δημοκρατία και στην αυτονομία του υποκειμένου από πάσης φύσεως αυθεντίες. Στην κριτική σκέψη, η οποία αποτελεί – σύμφωνα με όσα υποστηρίζονται από τους υπευθύνους- τη «λυδία λίθο» της επιχειρούμενης εκπαιδευτικής μεταρρύθμισης. Το εν λόγω υλικό μαρτυρεί μια αμφιταλάντευση απέναντι στον επιστημονικό τρόπο σκέψης. Ταιριάζει σε θεοκρατικά καθεστώτα και όχι σε κράτος μέλος της ευρωπαϊκής οικογένειας. Αποπνέει έναν μεσαιωνικής κοπής φόβο απέναντι στη νεωτερικότητα, σε έναν κόσμο που αλλάζει συνεχώς. Οι νέες προκλήσεις και τα ερωτήματα δεν θα λυθούν με τις παλιές απαντήσεις.
Ειδικά οι οδηγίες προς δασκάλους και γονείς για το μάθημα της αναπαραγωγής δε συμβαδίζουν με τους στόχους των Νέων Αναλυτικών Προγραμμάτων που αποσκοπούν στη διαμόρφωση πολιτών που θα σκέφτονται ελεύθερα, κριτικά και αυτόνομα. Ήδη, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού αλλά και οργανώσεις όπως ο Κυπριακός Σύνδεσμος Οικογενειακού Προγραμματισμού, η accept-ΛΟΑΤ Κύπρου, το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών του Κοινωνικού Φύλου και το Συμβούλιο Νεολαίας Κύπρου ζήτησαν από το Υπουργείο να αποσύρει και να επανεξετάσει το υλικό. Η πλειονότητα των εκπαιδευτικών κάνει αγώνα να πείσει τους μαθητές ότι η παρουσία τους και η προσπάθειά τους μέσα στην εκπαιδευτική διαδικασία έχουν νόημα, ότι έχουν σχέση με την πραγματικότητα που υπάρχει έξω από τους τοίχους του σχολείου. Υποστηρίζουμε ότι η προσπάθεια αυτή τορπιλίζεται, όταν το διδακτικό υλικό περιέχει αναχρονισμούς και είναι εμφανώς αποκομμένο από τη σύγχρονη πραγματικότητα.
Ζητούμε την άμεση απόσυρση του επίμαχων σελίδων του υλικού και την επανεξέταση όλου του υλικού από ανεξάρτητη ομάδα Βιολόγων, Παιδαγωγών (μάχιμων εκπαιδευτικών, ακαδημαϊκών) και, στα ζητήματα που άπτονται θεμάτων της Σεξουαλικής Αγωγής, σε ειδικούς από οργανώσεις όπως οι προαναφερθείσες.
Όσοι συμφωνείτε με τις θέσεις που εκφράζονται στο παρακάτω κείμενο, μπορείτε να προσθέσετε το όνομά σας. Το κείμενο μαζί με τις υπογραφές θα δημοσιευτούν στον Τύπο.

About Antikleidi Blog

Antikleidi blog antikleidiblog@gmail.com
This entry was posted in Γενικά. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s