«Φούσκα» ή «Ελντοράντο» τα sites προσφορών;

Αν και πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη νέα αγορά, λίγες εταιρείες παραμένουν σταθερά κερδοφόρες

Σε νέα μεγάλη »μπίζνα» για μερικά από τα πιο τρανταχτά ονόματα της ελληνικής επιχειρηματικής σκηνής αλλά και για εκατοντάδες ανώνυμους φερέλπιδες ιδιώτες έχουν εξελιχθεί την τελευταία διετία οι εταιρείες προσφορών μέσω Internet. Ο ρυθμός εξάπλωσης των «group buying sites» στην απέραντη αγορά του Διαδικτύου θυμίζει, χωρίς υπερβολή, τη μόδα των βιντεοκλάμπ της δεκαετίας του ΄80 και των περίφημων ΕΛΔΕ λίγο πριν από το σκάσιμο της μεγάλης χρηματιστηριακής φούσκας του 1999.

Τότε ήταν η ανάγκη των καταναλωτών για θεάματα και των νεόκοπων επενδυτών για μετοχές, σήμερα κινητήριος μοχλός για τη μαζική εξάπλωση των εταιρειών αυτών είναι η ανάγκη για χαμηλότερες τιμές σε καταναλωτικά προϊόντα και υπηρεσίες μέσω των κοινωνικών δικτύων, αλλά και η στροφή των διαφημιστών και διαφημιζομένων σε μεθόδους φθηνότερου marketing και προβολής.

Από το 2009-2010, που άρχισαν να ξεφυτρώνουν σποραδικά οι πρώτες διαδικτυακές εταιρείες προσφορών, ιχνηλατώντας ουσιαστικά το έδαφος της ελληνικής αγοράς, ο αριθμός τους έχει φτάσει αισίως σήμερα στις 110 με 130, αριθμός που κρίνεται μεγάλος για το μέγεθος της ελληνικής αγοράς. Ωστόσο, στην πραγματικότητα, ελάχιστες είναι αυτές οι εταιρείες που έχουν καταφέρει να ξεχωρίσουν από πλευράς οικονομικών επιδόσεων.

Για παράδειγμα, οι δύο μεγαλύτερες εταιρείες του είδους στην Ελλάδα έχουν φτάσει, έπειτα από 1-2 χρόνια δραστηριότητας, να πραγματοποιούν τζίρο που ξεπερνά τα 8 εκατ. ευρώ η καθεμία (στοιχεία 2011), να διαχειρίζονται βάσεις δεδομένων με προσωπικά e-mails καταναλωτών που κυμαίνονται από 800.000 με 1.000.000 και να προβάλλουν προσφορές από 1.000-1.500 διαφορετικές επιχειρήσεις.

Τα νούμερα είναι μικρότερα για τις υπόλοιπες, ωστόσο κατά προσέγγιση οι επόμενες 15 πιο μεγάλες εταιρείες του χώρου καταφέρνουν να πραγματοποιούν τζίρο αρκετά πάνω από 10.000 ευρώ τον μήνα, έως 2-3 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Τα κέρδη ή οι ζημίες από τις δραστηριότητες ποικίλλουν ανάλογα με το μέγεθος των εταιρειών και, κυρίως, τις δαπάνες ανάπτυξης που υλοποιούν. Σε κάθε περίπτωση, οι επιδόσεις μαρτυρούν πως πρόκειται για μια πολλά υποσχόμενη νέα αγορά, που θα αναπτύσσεται για μεγάλο διάστημα όσο αυξάνονται οι χρήστες του Διαδικτύου στη χώρα μας και οι καταναλωτές εξοικειώνονται με τις online αγορές.

Παρότι η αγορά μοιάζει να έχει φτάσει ήδη σε σημείο κορεσμού, λόγω του μεγάλου αριθμού εταιρειών, καινούργια sites εξακολουθούν να ανοίγουν ή υφιστάμενα να συγχωνεύονται, με τους ιδιοκτήτες τους να ποντάρουν τα κεφάλαια και την προσωπική τους εργασία στην προσδοκία ότι μπορεί να πετύχουν έστω και το ελάχιστο από όσα κατάφερε η αμερικανική ηγέτιδα του είδους παγκοσμίως, Groupon.

Η εταιρεία από το Σικάγο ιδρύθηκε μόλις το 2008 και κατάφερε μέσα σε τρία χρόνια να εισαχθεί στη Wall Street με αποτίμηση της τάξης των 12,7 δισ. δολαρίων, πραγματοποιώντας τη μεγαλύτερη δημόσια εγγραφή διαδικτυακής εταιρείας μετά την Google (από την οποία είχε δεχθεί πρόταση εξαγοράς έναντι 6 δισ. δολαρίων). Τα μεγέθη είναι, βέβαια, τεράστια, συγκρινόμενα με την ελληνική αγορά…
Πώς λειτουργούν
Τα Social/Group Buying websites προσελκύουν καταναλωτές για μαζικές αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών, αναζητώντας επιχειρήσεις που είναι πρόθυμες να προβληθούν και να προσελκύσουν νέους πελάτες προσφέροντας μεγάλες εκπτώσεις (από 20% μέχρι και 95%) στις υπηρεσίες ή στα προϊόντα τους.

Οι πελάτες προαγοράζουν την προσφορά από το site προσφορών. Προϋπόθεση για να ισχύσει η προσφορά είναι να επιτευχθεί ένας ελάχιστος αριθμός κουπονιών, ενώ συνήθως για λόγους προστασίας των διαφημιζόμενων εταιρειών υπάρχει και «ταβάνι» κουπονιών. Εφόσον επιτυγχάνεται ο απαραίτητος αριθμός αγορασμένων προσφορών, χρεώνεται η κάρτα του αγοραστή και αυτός αγοράζει την υπηρεσία ή το προϊόν από την εταιρεία «διαμεσολαβητή», λαμβάνοντας ένα κουπόνι στο e-mail του, το οποίο παρουσιάζει στην εμπορική πια επιχείρηση, ώστε να αξιοποιήσει την προσφορά.

Οι εταιρείες προσφορών χρεώνουν συνήθως ένα ποσοστό 25%-30% επί του τζίρου των διαφημιζόμενων εταιρειών, ωστόσο, επειδή αυτές είναι που εισπράττουν το χρήμα και στη συνέχεια το αποδίδουν (έπειτα από 15-20 μέρες), βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, καθώς συγκεντρώνουν διαρκώς ρευστό.

Η ελληνοαμερικανική «κόντρα»
Άμεσος ανταγωνιστής της αμερικανικής Groupon, που κατέχει την πρώτη θέση στα sites προσφορών και στην Ελλάδα, είναι η εταιρεία GoldenDeals, που ανήκει στη Χρυσή Ευκαιρία της Global Finance. Η συγκεκριμένη εταιρεία, που το 2011 πραγματοποίησε πωλήσει άνω των 8 εκατ. ευρώ, έχει ήδη, σύμφωνα με πληροφορίες, κλείσει συνεργασία με τον όμιλο Αλαφούζου (Σκάι, «Καθημερινή»), ενώ στα σκαριά έχει και ανάλογη συμφωνία με μεγάλη εταιρεία τηλεπικοινωνιών.

Μεγάλο μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά έχει επίσης η SuperGold. Η εταιρεία έχει δημιουργηθεί από τον Χρυσό Οδηγό, που εξαγοράστηκε από τον όμιλο Βαρδινογιάννη (15%) και το επενδυτικό κεφάλαιο Rhone Capital (85%).

Ο όμιλος Μπόμπολα έχει επίσης δραστηριοποιηθεί δυναμικά στις προσφορές, μέσω της ιστοσελίδας Deal my Day. Το πλεονέκτημα της εταιρείας, που διαθέτει περίπου 150.000 εγγεγραμμένους χρήστες-καταναλωτές, είναι ότι χρησιμοποιεί τα έντυπα του εκδοτικού ομίλου Πήγασος για την καθημερινή και πολλαπλή προβολή των προσφορών, διαφημίζοντας έναντι σχετικά χαμηλού κόστους τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται.

Σύμφωνα με πληροφορίες, πριν από λίγο καιρό ο όμιλος επιχείρησε, χωρίς αποτέλεσμα, να πουλήσει σε μεγαλύτερη εταιρεία του χώρου το πελατολόγιο του.

Η εταιρεία Deal in ανήκει επίσης στις μεσαίες του χώρου. Είναι ουσιαστικά το εμπορικό site της εταιρείας online δικτύου παροχής περιεχομένου «24media Ltd», συμφερόντων του επιχειρηματία Δημήτρη Μαρή, που δραστηριοποιείται στον κυβερνοχώρο μέσω των sites «news247», «Sport24», «contra.gr» κ.ά. Ψηλά σε μερίδια αγοράς βρίσκονται επίσης εταιρείες όπως η Win Win, που ανήκει στη διαφημιστική εταιρεία της Globalstar Interactive Ltd, και η cheapis, που ελέγχεται, μέσω της εταιρείας Interwell, από τη μεγαλύτερη ελληνική εταιρεία υπαίθριας διαφήμισης, Master Media System (Γ. Πολίτης).

* Αναδημοσίευση από την εφημερίδα «Κεφάλαιο» της 17ης Μαρτίου

http://www.capital.gr/weekend_articles.asp?id=1449241&ppg=1

About Antikleidi Blog

Antikleidi blog antikleidiblog@gmail.com
This entry was posted in Γενικά, Δίκτυο/internet. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s