Αυτοεκπληρωμένες προσδοκίες κατανάλωσης

Αν πιστεύετε στην επίδραση ενός ενεργειακού βραχιολιού τότε καλύτερα θα ήταν κάπου εδώ να διακόψετε την ανάγνωση του άρθρου…

  • Αλήθεια τι είναι αυτό που μας ενοχλεί περισσότερο; Η κατανάλωση καυσίμου ή η υψηλή τιμή πώλησης όπως έχει διαμορφωθεί το τελευταίο διάστημα; Σε γενικές γραμμές οι σύγχρονοι κινητήρες είναι πολύ πιοαποδοτικοί από ότι τα προηγούμενα χρόνια χάρη σε διάφορες τεχνολογίες· ειδικά αν σκεφτείτε τις αυξανόμενες απαιτήσεις ενός σημερινού αυτοκινήτου σε ηλεκτρική ενέργεια. Οπότε αυτό που μας φταίει δεν είναι τόσο η κατανάλωση, σαν εξοικονόμηση καυσίμου, αλλά η τιμή πώλησης. Αν για παράδειγμα η αμόλυβδη πέσει στα 1,20€ τότε σημαίνει πως βελτιώθηκε η απόδοση του κινητήρα; Όχι, βέβαια, η τιμή μας φταίει, αν είστε από αυτούς που θέλετε να βλέπετε το ποτήρι μισογεμάτο…
  • Για αυτήν -την ριμάδα την τιμή- δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτα παρά μόνο να αναζητούμε πρατήρια υγρών καυσίμων με τη φτηνότερη· διατηρώντας πάντα ορισμένες επιφυλάξεις ως προς τη ποιότητα που συνεπάγεται η νοθεία (η οποία όσον αφορά στο πετρέλαιο θα εξαλειφτεί με την επερχόμενη εξίσωση του φόρου κίνησης με του θέρμανσης, εκτός και αν η θρασύτητα επεκταθεί στη νόθευση με το «βαρύ» ναυτιλίας!)
  • Πολύς ντόρος για την πετρελαιοκίνηση· πάει και αυτό με μία απλή νομοθετική ρύθμιση που πέρασε σε μία νύχτα εξορκίζοντας δεκαετίες ολόκληρες δίνοντας λύση σε όσους αναζητούν μία οικονομική -μακροπρόθεσμα και αποσβεστικά βάση της ετήσιας απόστασης που διανύει κανείς- επιλογή. Λίγο νωρίτερα και με το ντίζελ εγκλωβισμένο στην ελληνική νομοθεσία (την άποψη μου την έχω καταθέσει ήδη, ναι στην απελευθέρωση του ντίζελ αλλά μόνο για Euro5 όπως και έγινε) στην χώρα μας αναζωπυρώνεται περισσότερο από ποτέ η υγραεριοκίνηση παρατηρώντας ακόμη και μικρά συνεργεία να προσφέρουν δελεαστικά πακέτα (προσοχή στην τελική επιλογή του εγκαταστάτη).
  • Όσο για την αεριοκίνηση, υπάρχει μία έντονη δραστηριότητα στον Τύπο τους τελευταίους μήνες που θέλει το φυσικό αέριο ως καύσιμο να αποτελεί κοντό ψαλμό αλληλούια μιας και η ΔΕΠΑ αυτή τη φορά φαίνεται να έχει πάρει σοβαρά την επέκταση του δικτύου ανεφοδιασμού φυσικού αερίου (CNG) δημιουργώντας τους επόμενους μήνες 10 νέους πρατήρια σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Βόλο. Ίδωμεν…

Εικονική κατανάλωση…

Μπρος σε μαγνητάκια και διάφορα άλλα τύφλα να έχει το σύστημα πρόωσης αντιύλης του γνωστού Enterprise…

Μπρος σε μαγνητάκια και διάφορα άλλα τύφλα να έχει το σύστημα πρόωσης αντιύλης του γνωστού Enterprise…

  • Δεν είναι ούτε η πρώτη και σίγουρα ούτε η τελευταία φορά που αρκετοί από εμάς αναζητούμε το άγιο δισκοπότηρο της κατανάλωσης ελπίζοντας σε μία θαυματουργή λύση πέρα από τις κλασικές απορίες: «μήπως να αγοράσω πετρελαιοκίνητο;», «να βάλω υγραέριο;», «να αγοράσω βενζινοκίνητο και να βάλω αργότερα γκάζι;». Πολλές απορίες θα σας έχει λύσει το caroto.gr μέσα από τα σχετικά άρθρα, αναζητήστε τα.
  • Από την άλλη η κρίση δημιουργεί τροφή και πεδίο δράσης για καιροσκόπους που λανσάρουν μαγικά συστήματα που εξασφαλίζουν μειωμένη κατανάλωση. Θα μου πείτε, μισό το φταίξιμο δικό τους και άλλο μισό όσων ξεγελιούνται και «τσιμπάνε» από τέτοιου τρικ που δια μαγείας εξοικονομούν καύσιμο έως και 50% -εδώ φταίνε και ορισμένα media που αναζητούν «λαυράκι» δίχως να ξέρουν πως προβάλουν «γόπα». Τύφλα να ‘χουν τα τμήματα R&D (Research & Development) στα οποία επενδύονται εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ για την εξέλιξη τεχνολογιών (μεταβλητός χρονισμόςcut-off συστήματαmultiair κ.α.) που θα βελτιώσουν την απόδοση των κινητήρων έστω και σε μονοψήφιες τιμές. Αλλά ξέχασα, αυτό που εμποδίζει π.χ. μια μεγάλη εταιρία να χρησιμοποιήσει την πρωτοποριακή τεχνολογία με τα «μαγνητάκια» είναι τα μεγάλα συμφέροντα των παιχτών που ορίζουν το ενεργειακό παιχνίδι. Όχι πως δεν υπάρχουν τέτοιου είδους συνωμοσίες (δείτε την ιστορία με το GM EV1) αλλά όχι στο επίπεδο το οποίο προσαρμόζουν οι καιροσκόποι για να τα κονομάνε εις βάρος της ασχετοσύνης του κοσμάκη.
  • Δεν αντιλέγω, το ιδανικό για τον καθένα μας θα ήταν το αυτοκίνητό μας να διέθετε μία κινητήρια πηγή που να κινείται με «αέρα ή νερό». Κατά καιρούς όλο και κάποια είδηση για πατέντες που προσφέρουν εξαιρετική οικονομία κάνουν τον γύρο του κόσμου. Ιδέες απλές που δεν θα μπορούσε… κανένας ειδικός στην εργοστασιακή αυτοκινητοβιομηχανία να σκεφτεί, συστήματα τόσο απλά και αποδοτικά όμως που θα μπορούσε να αγοράσει ακόμη και μια αυτοκινητοβιομηχανία (φυσικά και αστειεύομαι). Έτσι, κανένας μηχανικός δεν θα πονοκεφάλιαζε για τη θερμοδυναμική απόδοση μίας ΜΕΚ π.χ. βελτιώνοντας την καύση, τα χαρακτηριστικά του άμεσου ψεκασμού, τον χρονισμό των βαλβίδων, το σύστημα ψύξης και λίπανσης κ.α.

    Placebo effect…

    placebo-fuel-effect-1

    Τι είναι αυτό που μας ενοχλεί περισσότερο; Η τιμή πώλησης της αμόλυβδης ή η κατανάλωση του αυτοκινήτου μας;

    • Αυτοεκπληρωμένες προσδοκίες κατανάλωσης; Εξηγούμαι… Ίσως να σας έχει τύχει, όπως και σε μένα, αρκετές φορές βρισκόμενος πίσω από το τιμόνι ενός υβριδικού το στιλ οδήγησής μου να προσαρμόζεται σε ήπιους ρυθμούς. Για να το πω αλλιώς δεν θα οδηγούσα ποτέ έτσι αν βρισκόμουν σε ένα GTi ή το αντίστροφο. Κατά κάποιο τρόπο η όλη κατάσταση λειτουργεί σαν φαινόμενο placebo και όταν γνωρίζεις πως στο αυτοκίνητο σου υπάρχει μία συσκευή μείωσης της κατανάλωσης ενδεχομένως δεν θα σε αφήσει ανεπηρέαστο προσπαθώντας έστω και υποσυνείδητα να πετύχεις την καλύτερη επίδοση.
    • Εδώ και αρκετό καιρό το caroto.gr έχει λάβει αρκετά emails με απορίες γύρω από τα περίφημα μαγνητάκια (καμία σχέση με αυτά που… κολλάμε στο ψυγείο) και την σχετικά πρόσφατη ιδέα με τις on board συσκευές ηλεκτρόλυσης (για παραγωγή υδρογόνου). Θα θέλαμε πολύ χρόνο για να αναλύσουμε αναλυτικά και λεπτομερώς τον τρόπο λειτουργίας για αυτό θα προσπαθήσω να εξηγήσω με πολύ απλό τρόπο την «αρχή λειτουργίας» της κάθε ιδέας. Τα παρακάτω βασίζονται σε περισυλλογή πληροφοριών και συμπεράσματα από συζητήσεις με ειδικούς από τον χώρο και την αγορά αυτοκινήτου.
    • Πριν από χρόνια τα μαγνητάκια κάνουν την εμφάνισή τους στην αγορά και δελεάζουν ουκ ολίγους επειδή είναι φτηνά και εξασφαλίζουν οικονομία καυσίμου μέχρι και 5%. Όσο δηλ. αν οδηγήσουμε λίγο προσεκτικά, συντηρούμε σωστά τα φίλτρα αέρα και επιλέγουμε το σωστό λιπαντικό, χρησιμοποιούμε λιγότερο συχνά το σύστημα κλιματισμού, ελέγχουμε τακτικά την πίεση των ελαστικών και άλλα μαγικά. Τέλος πάντων, θεωρώ πως είναι πράγματι ανόητο να πιστεύει κανείς πως μαγνητάκια που δημιουργούν ιδιαίτερα ασθενές πεδίο (όσο τα λαστιχάκια στην πόρτα του ψυγείου σας) να μπορούν να επηρεάσουν την βενζίνη και να την «ιονίζουν» (λάθος χαρακτηρισμός που χρησιμοποιείται συχνά για να ψαρώνουν οι αδαείς). Ακόμη και αν υπήρχε ένα μεγάλης έντασης μαγνητικό πεδίο που θα επηρέαζε την σύσταση του καυσίμου, κατά την ροή του αυτό θα επανερχόταν στην αρχική του κατάσταση αφού δεν υπάρχει μεταλλική μοριακή δομή που να προσφέρει μόνιμη ανασύνθεση.

      Ενεργειακό βραχιόλι H2

      placebo-fuel-effect-6

      Φορώντας ένα ενεργειακό βραχιόλι θα μπορείς να καρφώνεις σαν τον James LeBron… ίσως και να σανιδώνεις το ίδιο με την μισή κατανάλωση!

      • Ένα χαρακτηριστικό φαινόμενο placebo είναι το ενεργειακό βραχιόλι, ένα μενταγιόν, ένα γούρι που φέρνει καλοτυχία (επιτρέψτε μου να πιστεύω μόνο στις συμπτώσεις). Ένα σύστημα αυτοεκπληρούμενης κατανάλωσης μπορεί να είναι κάλλιστα μια συσκευή που βασίζεται στο καύσιμο του μέλλοντος (το υδρογόνο H2) και να προσαρμόζεται στο αυτοκίνητό μας. Τύφλα, δηλ. να έχουν οι μηχανικοί στις Mercedes, BMW, Ford, Mazda και όπου αλλού ασχολούνται πειραματικά με ΜΕΚ που καταναλώνουν H2. Αν δηλαδή διαπίστωναν το παραμικρό όφελος στην κατανάλωση με μία απλή συσκευή που θα ψέκαζε παράλληλα μικροποσότητες υδρογόνου ποιος ο λόγος να παιδεύονται οι κατασκευαστές;
      • Πως είπατε; Έχει ακούσει για ιστορίες με νερό ως καύσιμο; Ναι, σε… νερόμυλο ή υδροστρόβιλο χάρη στην κινητική ενέργεια που δημιουργεί. Σε ΜΕΚ η καύση νερού είναι αδύνατη αφού το έργο γενικότερα προέρχεται από την χημική ενέργεια που απελευθερώνει η ίδια η καύση όπου τα μόρια νερού έχουν ελάχιστη ενέργεια. Γι αυτό υπάρχει η ηλεκτρόλυση διασπώντας το νερό σε H2 και Ο. Ωστόσο, υπάρχει ένα μεγάλο ζήτημα, η διαδικασία της ηλεκτρόλυσης απαιτεί μεγαλύτερα ποσά ενέργειας από αυτά που καλείται να δημιουργήσει το παραγόμενο H2 ως καύσιμο.
      • Για να διαχωρίσουμε τα πράγματα η υδρογονοκίνηση είναι εφικτή με δύο τρόπους: α) την απευθείας καύση στις ΜΕΚ, β) την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε fuel cell οχήματα. Από την άλλη αν η παραγωγή υδρογόνου ήταν τόσο εύκολη υπόθεση γιατί σε ένα fuel cell να μην εφοδιάζεται με νερό και να γίνεται επί τόπου η ηλεκτρόλυση; Ε, θα πείτε στα πρόσφατα συστήματα που υπάρχουν στην αγορά η ύπαρξη μικροποσότητας υδρογόνου λειτουργεί σαν πρόσθετο βελτιωτικό. Από την άλλη όμως πόσο αποδοτική είναι η ηλεκτρόλυση με ενέργεια από… τον εναλλάκτη (προέρχεται έμμεσα από το «δυναμό», από την μπαταρία άμεσα, σ.σ. είναι λάθος να αποκαλούμε τον εναλλάκτη ως «δυναμό» καθώς ο τελευταίος παράγει συνεχές ρεύμα) του αυτοκινήτου;

        Λίγο πιο αναλυτικά … στο caroto.gr

        Πηγή: http://www.caroto.gr/2012/06/11/fuel-placebo/

About Antikleidi Blog

Antikleidi blog antikleidiblog@gmail.com
This entry was posted in Γενικά, Ψευδοεπιστήμες. Bookmark the permalink.

Μία απάντηση στο Αυτοεκπληρωμένες προσδοκίες κατανάλωσης

  1. Παράθεμα: «Μούφα το βραχιόλι»! Πρόστιμα 350.000 ευρώ από τη Γ.Γ. Καταναλωτή | AntiChainLetter

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s